Enkel Introduksjon til Platespillere - Del 1


Vi ønsker å dele vår entusiasme for vinyl og analog avspilling. Vi lager derfor en artikkelserie om platespillere og dette er del 1 hvor vi ser på hva man trenger for å spille av vinyl og hva man bør se etter i rimerligere spillere.


Ettersom salgstallene for CD og digital nedlasting fortsetter å droppe så er det to andre formatter som øker markant – et veldig nytt og et ganske gammelt. Etter opplysninger hos Nielsen Music, streaming var opp 54 prosent i 2014, og mens det er et ganske bra tall, så er ikke alle rede til å si farvel til et fysisk produkt. Vinyl stod for 6% av alt musikk salg forrige år, og med 9,2 millioner enheter solgt så hadde LP platen sitt beste år flere tiår. Dette hoppet viser at det er mange nye som kjøper platespillere og involverer seg i analogt, og det er mange gode alternativer for en nybegynner.

Hos Audio Art har vinyl alltid vært vårt hovedfokus, selv på det mørkeste da jeg husker Tom Fletcher, med Nottingham Analogue Studio platespillere, var eneste som spilte og utstilte vinyl på heatrow messen i UK, som den gangen var Europas største messe. På samme tid så erklærte Norges største butikk at LP-en var død og at Audio Alchemy sin lille dac var bedre enn noen platespiller – «CD perfect sound forever i 1982». Så feil kan man ta.

Ettersom vi alltid har hatt fokus på vinyl og analog avspilling så har vi  en unik innsikt og erfaring med analogt og vinyl. Ta kontakt med oss om alt som har med analogt å gjøre –her er sammensetninger og solid erfaring gull verdt og kan spare dere for mye frustrasjon og penger. Vi ønsker å dele denne erfaringen med dere og har derfor planlagt en serie om vinyl, platespillere og tilbehør som er nødvendig for å spille av vinylplater.

I denne første delen skal gi en kort innføring i hvordan lyden hentes ut fra vinylplatene, litt informasjon rundt basiskomponentene som trengs for å spille av vinylplater og vi vil gi noen forslag til hva man bør se etter på budsjett- og mellomklasse oppsett for avspilling av vinyl. Del 2 vil gå mer i detalj rundt oppbygning av vinylspillere, forskjellige varianter av komponenter, mer avansert terminologi og vi vil se nærmere på hva bør se etter når man skal kjøpe en high-end vinyl-spiller. 

Hvordan plater leses av

Hele kjeden i et platespillersystem er egentlig et lite mirakel og utrolig at det fungerer så bra som det gjør, alle signaler er små og alle detaljer teller – at en ørliten diamant skal plukke opp signal fra en vinylrille og omgjøre den til musikk via en «pinne» som svinger over platen er fantastisk.

Pickupen/stiften leser av rillen og tonearmen følger rillen så nøyaktig som mulig mens drivverket skal øverføre minst mulig vibrasjoner mellom armen og resten av rommet og samtidig holde hastigheten helt nøyaktig på 33,3 eller 45 omdreininger (evt 78) i minuttet. Her er uttalige muligheter og forskjellige teorier på hva som er best.

For å få plass til musikken på en LP plate så må rillene på diskanten økes noe og bassrillene må minskes slik at nålen kan lese disse, disse må da leses av en forsterker som kan forsterke bassen og dempe diskanten igjen slik at lyden blir riktig. Dette kalles en RIAA kurve som ble standardisert slik at de fleste plater skulle bli like etter å ha gått igjennom en RIAA forsterker som tar dette signalet og gjør at det kan spilles på en vanlig forsterker.

 

Hva trenger man for å kunne spille av vinylplater

For å kunne spille av vinylplater så trenger man det som ofte blir omtalt som en vinylrigg. Dette består av en platespiller med arm og pickup som sender signalet til en RIAA forsterker.

Det har vært mange og fantasifulle måter å lage platespillere på opp gjennom tiden, alt fra enkle spillere uten fjæring til fulldempede spillere med fjæring og tonearmer som er rette, S formede, tangential (rette som følger platen) og armer som flyter på luftlagring.

De mest populære modellene laget i Europa og USA var i hovedsak fjærende spillere med remdrift, mens Japan laget mange tunge solide spillere som for det meste var faste med direktedrift. Som med mye annet så er oftest det enkle det beste, spesielt når pris er av stor betydning

Signalet som kommer fra platespilleren har et mye lavere nivå enn det som er vanlig i en CD-spiller eller streaming-enhet og det må også gjøres en korrigering for RIAA kurven. Det trengs derfor et ekstra forsterkningsledd, i form av en RIAA forsterker.  Noen forsterkere har RIAA eller (phono som det også kalles) innebygd, men veldig mange nyere forsterkere kommer uten innebygget RIAA forsterker, det brukes derfor ofte en separat enhet. Noen RIAA forsterkere har mulighet til å velge hvor mye signalet skal forsterkes og kan brukes med både MM og MC pickuper, mens andre støtter kun enten MM eller MC.

For å hente lyd ut av rillene på en platespiller så brukes det en pickup. Det brukes i hovedsak 2 hovedtyper av pickuper (stifter) som gir forskjellig signalstyrke. MM gir det kraftigste signalet og er det som er det vanligste i rimeligere prisklasser. En MM pickup vil generelt sett også kreve mindre av RIAA forsterkeren. Grovt sett vil vi si at grensen går på rundt kr 5000 der de fleste går over til MC i stedet for MM, selv om der er unntak der noen sverger til de beste (og dyrere) MM konstruksjoner som det ultimative.

  • MM - står for Moving Magnet- det vil si at det er en fast coil og en bevegelig magnet med nålen festet på – dette er den rimeligste måten å lage pickuper på, og vil gi best lyd opp til et visst prisnivå. Utgangsspenningen på disse er rundt 5mv og krever dermed bare en MM riaa.
  • MC - står for Moving Coil – dvs. bevegelig coil med nålen på og faste magneter. MC er oftest, men ikke alltid valgt når det er lyden som er det aller viktigste og dermed også dyrere.Utgangssignalet på disse er mye lavere enn på MM og trenger derfor ekstra forsterkning som nevnt tidligere, alt ifra 0,1mv til 1mv. Det finnes også High output MC pickuper der signalet er rundt 2,5mv som kan brukes direkte i MM riaa.

 

Hva man bør se etter ved første platespillerkjøp

Det som er viktig når du skal kjøpe din første platespiller eller ta opp igjen hobbyen er å kjøpe en spiller som passer sammen. Som nevnt teller alt når det gjelder analogt siden det er mekanisk og så små marginer. Det går utmerket an å skaffe deg en 20 år gammel spiller med arm som bare er å justere opp og bytte pickup på så har de en bedre spiller enn mange av de nye budsjett-spillerene.

Uansett bør pickupen byttes hvis den er gammel eller du ikke vet hvor mye den er brukt. Dersom den er dårlig eller veldig feil innstilt kan du ødelegge rillene permanent i de dyrebare platene dine.

Problemet når man er nybegynner er å vite hva du skal se etter, så en rimelig spiller med arm og pickup ferdig er gjerne et bedre valg så lenge du holder deg borte fra de rimeligste plastspillerene, unngå også de fleste spillere med innebygget usb.

Opp til rundt 8000 med pickup og riaa er det ikke så mange alternativer å velge mellom blant det beste, her vil vi anbefale en spiller fra Project eller Rega og f. eks. en riaa fra Project/Musical Fidelity eller Graham slee. Du kan få mye lyd ut av en av disse kombinasjonene. Ser også at Technics og en del av de andre japanske selkapene kommer med sine modeller, men her må vi teste mer.

Fra 8000 til 20000kr begynner det å bli virkelig innteressant og meget bra lyd er mulig her. Fortsatt er Project og Rega alternativer, men her vil vi heller gå for et drivverk fra enten Analogue works, Acoustic signature eller lignende og fortsatt spare litt på armen og oppgradere pickupen til en rundt 3-4000kr, et eksempel her er de nye meget bra pickupene fra Japanske Hana (eller ortofon). Her kommer sammensetning inn for fullt og de forskjellige fabrikantenes filosofi spiller en stor rolle for sluttresultatet. Selv forstrekker vi remdrevne platespillere som er faste uten fjæring, disse er enklere å vedlikeholde og spiller likt hele tiden. De mest musikalske spillerene vi vet om er spillere konstruert av Tom Fletcher, som i sin til startet og eide Nottingham Analogue studio. Vi har hatt spillere fra Tom Fletcher i snart 30 år og de siste av hans konstruksjoner er Analogue Works og Pear audio, som vi har i vårt sortiment.

Selv opp til 20000kr er det en del kompromisser du må ta, så vi vil velge å legge mer penger i enten drivverket eller armen slik at den ene kan evt oppgraderes senere uten å måtte bytte begge, men igjen hør med oss om hva som kan passe sammen.

I del 2 kommer vi til å gå ganske mye mer i detalj og tar for oss kombinasjoner fra 20000 og oppover samt litt mer utfyllende historikk.